Studentbudsjett

Jeg så på TV2-nyhetene for noen dager siden. Der var det noen studenter som klagde fælt over hvor lite penger de fikk av staten og hvordan det er nesten umulig å være fulltidsstudent – som jo er det staten ønsker vi skal være.

Dette ble for meg bare sipping, vi har da ikke så lite penger! La oss gå gjennom noen tall!

Fattigdomsgrense til EU (60% av medianinntekt) og OECD-landene (50%) er 88 000 og 127 000 for Norge i følge Wikipedia. Studenter får totalt 85 000 i året, hvorav bare 51 000 blir lån – om vi består eksamenene, om vi ikke består blir hele summen et lån – Uansett så er jo 85 000 i året mer enn nok. Vi er rike!

Forresten! Minstepensjonister, en anna gruppe som også klager unødvendig mye, får cirka 120 000 kr i året, de heldiggrisene.

Men tilbake til studentene. Skoleåret starter nesten for bra. Vi får hele 17 tusen som ikke skal dekke mer enn møbler (ca. 1 000,-), depositum på hybel (2 500,-), den første leia (4 000,-) og noen få skolebøker til litt over fem hundre kroner per stk (lett 2 000,- per semester). Da står vi alle igjen med hele 7 500 kroner!

Dette er cirka den samme summen som vi får hver måned etter den første, 7 500,- hver måned, altså.

Eller … Vi får penger i 10 av årets 12 måneder, de to andre burde en god student gå i dvale, om han vil ha ferie. Men ikke glem at flere eksamener er lagt til juni, så utgiftene stopper ikke i denne perioden. Om du er en av disse heldige med seine eksamener, spar penger! Helst burde du ikke bruke noen pengene til mat (eller noe anna) den første måneden, da 7 500 ikke engang er nok til å dekke boutgiftene over sommeren.

Så er vi inne på de faste utgiftene. Vi regner med 7 500 hver måned resten av året. Fra disse forsvinner fire tusen med en gang til hybel. Om man greier å leve på kr. 66 til mat hver dag er vi oppe i to tusen i måneden for denne utgiftsposten.

66 kroner holder forresten i massevis til: To knekkebrød og noen rundtykker, et glass melk, en pakke nudler eller ris til middag og en kopp kaffe, mer enn nok, med andre ord!

De 1 500,- som er igjen hver måned skal ikke gå til mer enn penner, skriveblokker, busskort, strøm, forsikring, telefonregninger, klær, sko, medlemskap på treningstudio, doruller og klippe håret. Alt som er igjen, og det blir sikkert mer enn nok om studentene følger mine råd, kan brukes til å være med studiekamerater på kino, ut på byen, eller bare gå ut og spise en dag.

Til slutt har jeg et lite tips til alle eventuelle studenter som leser dette: Vi har nå sett at det slett ikke er noe problem å greie seg uten en ekstra jobb eller hjelp hjemmenifra, vi kan være fulltidsstudenter som staten ønsker. Allikevel, ikke glem at vi ikke får penger i de to månedene over sommeren, husk å spare pengene som blir til overs!

Dessuten burde du unngå å måtte gå til tannlegen eller bli syk. Egenandelen vil tross alt være en stor del av dine 1 500,- hver måned. Spesielt om du allerede har betalt telefon- og strømregninga.

Kos deg som student!

Dette innlegget ble publisert i skriveri og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

5 svar til Studentbudsjett

  1. Maria Larsen sier:

    å herregud, håper ikke du studerer økonomi altså. Du er jo en vits i rådgivningen din. Når du ser på tallene og faktisk legger dem sammen er det virkelig så vidt endene møtes.
    For det andre, hvem f er du til å si at minstepensjonistene er «heldiggriser»????!!! Du burde skammes!
    Er du klar over hvordan det er å faktisk ikke leve 3-5 år men LIVET UT med dårlig råd? Jeg kjenner godt til folk som mottar minstepensjon, ikke fordi de er late, ikke fordi de er dumme, men fordi de er syke og ikke kan delta i arbeidslivet.

  2. Maria Larsen sier:

    om dette var ironi får du imidlertid leve enn så lenge.

  3. Michael sier:

    Hehe, Maria. Det jeg skriver er faktisk en vits, jah – Også kalt ironi.

    Minstepensjonister var en gruppe jeg valgte å sammenligne studenter med fordi de fleste av oss, inkludert deg, ikke misunner de på noen måte. Poenget mitt er at situasjonen til fulltidsstudenten uten anna støtte enn den fra staten ikke ser så veldig mye bedre ut, rent økonomisk.
    Men kult at du leste igjennom det jeg skreiv uansett! : )

  4. Økonomistudent sier:

    Hehehhe. Jeg er helt enig med deg i at det så å si er umulig å overleve på stipend/lån. Det er absolutt et godt spm om vi burde øke det månedlige tilskuddet.
    Men på den andre side, så burde de fleste studenter være i stand til å ta seg en liten ekstrajobb ved siden av skolen. De fleste studenter har ikke en 37,5 times uke likevel, men bruker masse av tida til festing og soving. Da burde det være mulig å presse inn noen timers jobbing i uka, sånn at man sper på budsjettet litt. Selv har jeg nettopp begynt å studere og fått meg jobb, hvor det er meningen at jeg skal jobbe rundt 50 timer i måneden. Da snakker vi mange tusenlapper ekstra i måneden på dette. Imidlertid er dette langt færre timer enn jeg ofte jobbet ved siden av vgs. Da kunne jeg stadig være oppe i 25-30 timer mer, likevel vil jeg si at jeg gikk ut med et veldig bra snitt.
    Alternativt kan man jobbe på hardspreng om sommeren hvis man ikke vil ha en jobb ved siden av studiene. Det er fullt mulig å tjene gode penger i løpet av den lange ferien, så hvis man er flink kan man bruke disse pengene sammen med lånet/stipendet og overleve på det.
    Til slutt vil jeg si at jeg ikke er MOT økning av lån/stipend, men det er ikke umulig å overleve som fulltidsstudent i Norge, slik som enkelte sytepaver gir inntrykk av. Nordmenn er bare så forbanna godt vant, og sutrer gjerne høylytt hvis de har lite penger i stedet for å bare jobbe litt hardt.

  5. Ellisif:)) sier:

    Konge innlegg!!!!Ironi er seriøst den beste måte å sette ting litt i perspektiv for andre.. (En forutsetning at ironien blir forstått selvfølgelig) ;)

Legg igjen en kommentar

