Føkk Feminisme …

…Men ja til likestilling!

Noe av det som irriterer meg mest med venstresidas ekstreme er fokuset på feminisme. Ikke fordi jeg ikke liker de fleste prinsippene og mange av ideene, men fordi ordlyden og fokuset blir helt på trynet.

Så i et forsøk på å være saklig, la meg forklare:

Feminisme starta skikkelig med kvinnefrigjøringa på 60-tallet, og den er en av de største ideologiske politiske suksessene som finnes. Jenter og gutter er like smarte, like kapable, fortjener lik lønn for likt arbeid – For å ikke snakke om noe så naturlig som kvinners rett til å bestemme over egen kropp og om de vil ha barn eller ei – p-pilla og rett til abort, altså.
Alt dette er… Flott. Ingenting å være gretten for. Dette var fram til den ideologiske kampen ble så suksessfull at den fortsatte til det idiotiske.

Det har kommet mye tull utav dette. Myten ”Kvinner og menn er like”, feministisk selvforsvar, kvotering der det egentlig er et onde og aller viktigst; en dragning vekk fra en faktisk likestillingskamp.

For å ta tinga jeg klager på i tur og orden:

Kvinner og menn er ikke helt like. Vi har like rettigheter, som vi burde, men forskjellene er på visse områder enorme. Mye av dette er på grunn av hormoner og biologi, og mye er pga. miljø. Å på død og liv bekjempe forskjellene er også skadelig. Man oppmuntres til å gå inn i roller man ikke nødvendigvis er komfortabel med. Kampanjer der man stempler gutter som volds- og voldtekstmenn og samtidig oppmuntre jenter til å oppføre seg som ”mannfolk”… er helbom.

– Likestilling. I AUF har vi kommet langt og ”feminisme” er ikke lenger noe skjellsord blant folk. Men det er langt igjen. Når det påpekes noe negativt med mannskulturen er gutter kjappe til å si ”det er ikke meg”. Det holder ikke. Om kompisen slår kjæresten sin, skal du si i fra, selv om det er vanskelig. Gutter må ta mer ansvar
– Anniken Huitfeldt, ubrukelig likestillingsminister

Gunnprinsippet at vi alle er like mye verdt og like kompetente burde holde i massevis!

Feministisk selvforsvar, min lille kjepphest, er livsfarlig. Ikke fordi ”si klart nei”-beskjeden ikke er bra å informere jenter om, men fordi det er en løgn at selvforsvar på 45 min er brukbart til noe som helst.
Om noe så er feministisk selvforsvar en økt fare, sørgelig nok. Visse feminister ser ut til å totalt glemme at… vel, gutter og jenter er forskjellige. En av disse forskjellene, og den mest aksepterte, er selvsagt de fysiske forskjellene. Sannheten er at det som kan hjelpe jenter fra å bli utsatt for overfallsvoldtekt er å tenke over hvilke farer man utsetter seg for, og å gi de rette signalene. Ikke at det noen gang er jentas skyld om noe skjer – Men å banke opp noen som har 20 cm og 30 kilo på deg… Det går ikke etter bare 45min trening.
Den største faren er forresten gutter som jentene allerede kjenner.

Kvotering inn på utdanninger og til jobber der kjønn ikke betyr noe, er også tull. En forsker blir ikke bedre eller verre uansett kjønn. Slipp inn de med best karakterer og vitnemål. Enkelt! Kvotering er greit i startfasen. Null damer på jobben? Kvoter! 20/80-fordeling blant forskere? Drit i det. Fortsett å rekruttere de mest kompetente.
Yrker der man skal ta vare på mennesker er litt annerledes, 70% jenteandel på tannlege- og jussstudiet høres egentlig ikke så ille ut – Men i barnehager, blant lærere, politikere og sykepleiere er det litt annerledes. Kjønnet på den som bygde veien jeg kjører på bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Å bare bli representert av ett kjønn i politikken eller at fetteren og kusinene mine omgår langt flere kvinner enn det finnes i den virkelige verden … Det er faktisk et problem!
Når jeg er inne på idiotisk kvotering: Alle fysiske krav til militæret og politihøgskolen burde være de samme, uavhengig av kjønn. Disse krava er for at du skal ha et minimum av fysisk styrke for å kunne utføre den fysiske delen av jobben. Hvorfor er disse forskjellige? De skal gjøre samme arbeidet! Det er riktignok forskjell mellom kvinner og menn her, men det er da vitterlig en forskjell mellom kvinner og kvinner også? Hvorfor må dame 1 løfte det samme som dame 2, når dame 2 veier nesten halvparten av 1-ern? Om en dame er så stor som en mann må ho fremdeles bare løfte damevekt. Hva slags likestilling er dette?! Kom ho inn fordi ho var like god som mannfolka, eller fordi ho var ei dame? Still et minimumskrav for å kunne komme inn eller få videreutdanning, men ikke stil forskjellige krav til samme jobben om vi faktisk skal være likestilt og bli stilt like krav til.

Selv om jeg snakker om ytterpunktene og de litt radikale tankene her, betyr det ikke at det ikke har en effekt på den faktiske politikken. Huitfeldt var mot en tredelt (tilnærma likestilt!) barnepermisjon. Ikke har ho eller noen andre politikere gjort en dritt for at likestillinga. De holder på i det konservative feministiske tankesettet sitt, som ikke leder noe sted. Feminisme kom fra et ønske om likestilling men har endt opp med å kjempe mot det. Ideologien har rett og slett mista grunnprinsippene sine. Den er nå tom for skikkelige ideer.

Få fokuset på likestilling! Feminisme er unødvendig så lenge vi alle har de samme rettighetene og pliktene!
Kvinner taper i lønn, men vinner i hjemmet. Eneste logiske da er ikke å fokusere på hvordan kvinner kan tjene mer, men også på hvordan menn kan ta vare på familien selv om de har en karriere!
Slutt å kjempe for at kvinner skal oppføre seg på en bestemt måte, om de vil omfavne den klassiske kvinnerollen er det ok. Om de vil være så dumme som mange mannfolk er og fokuserer hele livet på karrieren er det også ok.
Start å kjempe for ting som faktisk er opplagte hindre for likestillinga. Vernepliktsansvaret burde ikke være avhengig av kjønnet. Ei heller burde din evne til å være forelder bli avgjort av kjønnet. Hva er så vanskelig å skjønne av ideen om likt ansvar og muligheter?
Slutt å kjempe for at det absolutt skal være 40% av et spesifikt kjønn i et styre. Hva slags signaler gir dette til folk som faktisk ønsker å holde på med noe og som er dyktige, når de mister jobben til noen mindre dyktige men av ”rett” kjønn?
Og ja, jeg kommer til å tape på dette i lengda: Kvinner tar over utdanningsplassene over hele landet, og om kvoteringen fortsetter greier kanskje jeg å få en jobb som det egentlig fantes noe bedre til, synd det var ei ho. Synd for ho, iaffal …

Dette innlegget ble publisert i Kommentering, politikk, skriveri. Bokmerk permalenken.

3 svar til Føkk Feminisme …

  1. 1. Tittelen på innlegget ditt gir svært lite troverdighet hos leseren.
    2. Feministisk selvforsvar er fantastisk! ALLE jenter burde lære seg feministisk selvforsvar, slik at man er bedre forberedt på seksuell trakassering og alt dette fører med seg. Det er viktig for at jenter skal vite hvor grensene går og ikke minst for å få selvtilliten til å si at NEI, dette er ikke greit! Så feministisk selvfosvar skal man ikke kimse av. Feministisk selvforsvar er ikke TRENING.
    3. Kvinner og menn har IKKE like rettigheter i dag, og har heller aldri hatt det. Du er antageligvis klar over at kvinner får mindre lønn enn menn i flere yrker, for å gjøre det samme arbeidet, og du vet kanskje også at kvinner gjerne blir vraket etter jobbintervjuer, til fordel for menn som gjerne har mindre kompetanse. Og dette er fakta. Kanskje har du en annen oppfatning av ordet ‘rettferdighet’ enn meg, men dette er ikke rettferdig. Dette er ikke likestilling.
    4. Feminisme er høyst nødvendig. Det er nødvendig å faktisk bane veien for like muligheter, uavhengig av kjønn. Det er nødvendig å gripe tak i et mannsdominert samfunn og i fastsatte roller som følger deg fra vugge til grav. Stereotypien er at mannen skal være aktiv og sterk, han skal jobbe og forsørge familien, være familiens overhode, mens kvinnen i større grad skal være passiv, være følelsesladet og en morsfigur. Jeg sier ikke at den hjemmeværende mor ikke skal verdsettes, jeg sier heller ikke at ingen menn skal satse på karriere og på å forsørge familien, det er ingenting galt i dette, det jeg sier er at samfunnet må omfavne ulike typer kvinner og ulike typer menn. Det må være rom for at kvinner og menn ikke blir påpresset bestemte roller eller plasser i samfunnet og familien. Det må være rom for ulikheter og at det faktisk finnes så ufattelig mange ulike mennesker. Feminisme er kampen om rettferdighet.

  2. Michael sier:

    1. Helt greit for meg, jeg prøvde å ikke være for saklig. Du leste det, og tom. kommenterte – flott! =)

    2. Feministisk selvforsvar har noe for seg, ja – Men det er ikke bare positive ting med å tro at du kan slåss, som det legger opp til. Spesielt gjelder dette når du skal ta ned noen som fysisk er betraktelig større enn deg. Det er en grunn til både vektklasser og kjønnsklasser i kampsport. De venninne jeg har som har vært igjennom det der, og som kan slåss, har alle fortalt meg at den delen er bare tull. Ei heller lærer du å slåss på et par timer, og det er farlig å fortelle noen noe anna. Og til sist: Når har du noen gang møtt en RU eller SU-jente som lar seg pille på nesa? =) Men jah, du har allerede lest innlegget mitt på dette.

    3. Dette stemmer ikke. Kvinner og menn har rett på lik lønn for likt arbeid, og det har de også, på individuelle arbeidsplasser. Riktignok er ikke statistikken er like pen når du ser på en kvinnesterk bedrift sammenligna med en mannesterk en. Veldig synd, men selve rettighetene har dere. Loven er lik. Rettighetene er like.

    Det andre problemet du presenterer, nemlig at kvinner ikke får jobb selv om de har kompetansen, stemmer ikke. Riktignok jobber færre kvinner, men som gruppe er dere også mindre villige til å søke jobb.
    Kvinner som gruppe er annerledes enn menn som gruppe, men selv om kvinner velger annerledes enn menn så er det ikke rettferdig, etter mitt syn, at individuelle kvinner skal hjelpes til å gjøre det like bra på et område de (igjen, som gruppe) ikke er like interessert i. Alle burde bli vurdert etter egne kvalifikasjoner uavhengig av kjønn.

    Vi har også ting som dette, fra finanskrisa: «Menn mister jobben, kvinner beholder den» http://www.nettavisen.no/jobb/article2644218.ece

    Men ja, dette er et lit kinkig område. Ikke at jeg mener det er urettferdig, men det er en forskjell på kjønna om man ser på hele landet (og hele kloden). Selv ser jeg på det som at kvinner som gruppe er såpass smarte at de velger familie i tillegg til jobb. Kanskje derfor juridisk presedens er at barna (hovedomsorgen) havner med mora i 90% av skillmisser?

    4. Feminisme er noe tull. Likestilling har masse for seg.

    Jeg skjønner du har vært igjennom feministisk grunnkurs og fått vite alle de negative stereotypene forbundet med kvinner og positive forbundet med å være mann, men la meg gi deg litt perspektiv: Kvinner er omsorgsfulle, snille, sammarbeidsvillige, beskyttende, siviliserte og masse anna flott – når vi ser på stereotyper. Ting er ikke så ille. Hvor passiv er Siv Jensen eller Kristin Halvorsen? Hvor mye kritikk har de egentlig fått for at de prioriterer karrieren og ikke følger ”det klassiske kvinnemønsteret”?

    Når du sier at samfunnet burde omfavne alle slags mennesker er jeg helt enig – Men da blir det veldig feil å være feminist. Feminister bryr seg om kvinner, og kvinners rettigheter. Menns rettigheter er, i følge feminister, ikke det viktige, de bryr seg bare om halvparten av samfunnet, halvparten av folk. Jeg synes vi burde bry oss om alle, og det å bry seg om alle ved å bare fokusere på halvparten blir veldig feil.

    Vær heller for likestilling. Både kvinner og menn fortjener å spille etter de samme reglene og ha de samme rettighetene.

    Og da kom jeg rett inn på det som er så gøy: Gutter taper når det kommer til utdanning (som ikke er prega av valg av livet på samme måte som en jobb/fritid-vurdering voksne tar) og gutter må gjennom militæret. Det er faktisk lovpålagt at du skal kaste bort et år av livet på å lære å drepe folk om tissen din er feil. Samtidig er det, som sagt, en juridisk presedens for at menn er dårligere foreldre enn kvinner. Gutter i militæret er en del av loven, menn og hovedomsorgsstatistikken er et faktum og juridisk presedens, og forskjellen mellom kvinner og menn i utdanninga er også et velkjent faktum.

    Hvorfor bryr ikke feminister seg om dette? Fordi de juger når de sier de bryr seg om alle, de bryr seg om kvinner. Så føkk feminister – Og heia til alle som bryr seg om likestilling og rettferdighet for alle, ikke bare seg selv : )

    Om du er sånn passe enig med meg, noe jeg håper du er, synes jeg du burde endre merkelapp om du nå beskriver deg som feminist – om bare for å gjøre det helt klart at du ikke bare bryr deg bare kvinner, men også resten av de på denne kloden.

  3. 1. Selvfølgelig kommenterer jeg når jeg leser noe jeg selv er fullstendig uenig i, det er kjekt å føre debatt. :) Likevel, tittelen på innlegget og innholdet i innlegget passer absolutt ikke sammen. Tittelen gir ingen troverdighet, og likevel prøver du gjennomgående i innlegget å være saklig og seriøs. Rare kontraster, spør du meg.

    2. Jeg tror ikke du har forstått hva feministisk selvforsvar egentlig ER. Feministisk selvforsvar er, som tidligere sagt, ikke en treningsøkt. Feministisk selvforsvar er diverse selvforsvarsteknikker som jenter kan bruke i diskriminerende situasjoner. Feministisk selvforsvar fokuserer ikke bare på det fysiske, men også på det psykiske og verbale. Feministisk selvforsvar gir selvtillit i alt fra situasjoner sterkt preget av hersketeknikker, til voldtektsforsøk og overfall. Man vil på feministiske selvforsvarskurs diskutere kjønnsmaktsstrukturene i samfunnet, man vil lære hvordan reagere i diskriminerende og undertrykkende situasjoner, og ikke minst å sette grenser.

    Jeg har selv deltatt på feministisk selvforsvarskurs, og kan derfor anbefale dette på det sterkeste til alle jenter. Jeg er ikke stor og fysisk sterk, men jeg har fått en økt bevissthet i forhold til hersketeknikker og seksuell trakassering, noe som i ettertid har hatt enorm effekt i mitt liv. Faktisk.

    Synes det er litt ironisk at du sier «Når har du noen gang møtt en RU eller SU-jente som lar seg pille på nesa? =)» (Helt klart er dette du sier her en sterk generalisering, men la oss likevel ha dete som utgangspunkt for mitt kommende spørsmål.) Du har ikke tenkt over at grunnen til dette kan være nettopp feministisk selvforsvar? :)

    3. Her tar du feil. Vi har i Norge et av de mest kjønnsdelte markedene i hele Europa. Kvinnedominerte yrker er dårligere betalt enn mannsdominerte, rett og slett fordi mannsdominerte yrker verdsettes i større grad enn kvinnedominerte yrker, som f.eks. sykepleiere. Likelønn SKAL være en realitet, men er det per i dag ikke.

    4. På hvilken måte er Siv Jensen og Kristin Halvorsen et representativt utvalg for Norges kvinner? Det er flott at vi i Norge har kvinnelige toppolitikere, men skal to av, la oss si 2 eller 3 millioner kvinner være et representativt utvalg for yrkesvalg og yrkesmuligheter for kvinner?

    Feminister bryr seg om MENNESKER. Men fordi vi i dag og alltid tidligere har vært styrt av et mannsdominert samfunn, fordi vi lever i et PATRIARKALSK samfunn der menn sitter med makta, er kvinnenes kamp en større sak. Vi har dessverre lang vei å gå. Menn har aldri blitt undertrykket og sett på som «det annet kjønn», og dette er et faktum.

    Jeg ser på meg selv som feminist. (En likhetsfeminist, ikke en forskjellsfeminist, slik du prøver å framstille det. Slå opp likhetsfeminisme og forskjellsfeminisme hvis du ikke er klar over forskjellene mellom disse. Jeg er en likhetsfeminist og en frihetsfeminist. Frihet, for eksempel økonomisk frihet for kvinner, er VIKTIG.)

    Jeg har mange venner, omtrent halvparten av disse er gutter, som også ser på seg selv som feminister. Disse er feminister fordi feminisme er rettferdighet. Vi vil ikke som feminister tråkke ned menn, men vi vil gi kvinner rom og mulighet til å utfolde seg på lik linje med menn.

    Jeg kan nok ikke si meg enig med deg i det du skriver her, rett og slett fordi jeg mener det motsatte av det du skriver. Fordi du er så negativ til feminisme, tenker jeg at du politisk sett befinner deg på høyresida, noe som sier klart og tydelig at meningene våre vil være helt forskjellige.

    Feminisme handler om rettferdighet, og jeg tror at man ikke vil oppnå rettferdighet i samfunnet uten sosialisme og uten feminisme. Feminisme er nøkkelen til likestilling, og nettopp derfor er feminisme en flott ting. Feminist er jeg, feminist vil jeg alltid være. Jeg tror at DU burde lese mer om feminisme, for å faktisk få et realistisk bilde av hva feminisme er. Du kan ikke avskrive feminisme totalt, dersom du faktisk ønsker rettferdighet og likestilling.

Legg igjen en kommentar

